piątek, 25 kwietnia 2014

Preludium do kanonizacji JP2 i J23

Wczoraj w miejscowości Cevo (północne Włochy, region Brescia) doszło do tragicznego wypadku: runął 30-metrowy krzyż (?) ustawiony w związku z wizytą Jana Pawła II w 1998 r., zabijając młodego człowieka, który miał nieszczęście znajdować się bezpośrednio pod instalacją. Zmarły mieszkał przy ulicy ... Jana XXIII



Zmówmy Ave Maria za duszę tego nieszczęśnika.

5 komentarzy:

  1. Rzeczywiście nadzwyczajny ten zbieg okoliczności, a do tego ten karykaturalny krzyż, który osobiście odbieram jako próbę znieważenia samego Chrystusa. Widać, Bóg nie mogąc liczyć na swoich kapłanów, stracił cierpliwość i wziął sprawe w swoje ręce

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy można modlić się tylko o wstawiennictwo do świętych lub błogosławionych, czy można także modlić się za ich dusze?

    Marek

    OdpowiedzUsuń
  3. @ Krusejder: Czy zgadza się Pan z następującą opinią teologiczna: "Kanonizacja jest to uroczyste, po najściślejszym zbadaniu, orzeczenie Papieża, jako głowy Kościoła, że zmarły sługa Boży króluje w niebie, a na ziemi ma być czczony jako święty. To wpisanie do katalogu świętych pociąga za sobą przedstawienie takiego sługi Bożego za wzór do naśladowania wiernym i pozwala publicznie wzywać jego przyczyny u Boga. Dodajmy na końcu, że ktoby utrzymywał, iż ten albo inny święty kanonizowany nie powinien być miany za świętego, że Papież w kanonizacji jego pobłądził, daje światu katolickiemu zgorszenie, znieważa świętego, heretykom, którzy zaprzeczają Kościołowi władzy kanonizowania świętych, pomoc niesie i sam tchnie herezją, dając okazję niewiernym do wyszydzenia wiary, że taki, słowem, fałszywe i bezbożne utrzymuje zdanie i najsurowsze kary kościelne na swą głowę ściąga" (Bachmann, Kanonizacja, w: Encyklopedia kościelna podług teologicznej encyklopedii Wetzera i Weltego z licznemi dopełnieniami przy współpracownictwie kilkunastu duchownych i osób świeckich wydana przez x. Michała Nowodworskiego, t. IX, Czerwiński i Spółka, Warszawa 1876, s. 489, 491).

    Piotr Bukowczyk

    OdpowiedzUsuń
  4. Najmocniej przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi na Pańskie zapytanie. Tak, zgadzam się, ale mam wątpliwości, ile elementów z tej definicji może być niespełnionych w kanonizacji J23 i JP2. Sporo może rozwiać lektura dekretów kanonizacyjnych, ale czy wszystko ?! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. „po najściślejszym zbadaniu”

    A jeśli badanie nie było „najściślejsze”, a papież mimo to orzeka o świętości danej osoby, to orzeczenie takie jest ważne, czy nie? Jeśli jest ważne, to można zadać tylko z pozoru prowokacyjne pytanie: to po co w ogóle jakiekolwiek badanie? Wystarczy wola papieża, którą należy uznać za tożsamą z wolą Boga.
    Można też zadać inne proste pytanie: czy Kościół ma władzę ustanawiania prawdy, czy też tylko zdolność jej odkrywania? Zdolność, do korzystania z której nie jest niczym i przez nikogo przymuszany. Może więc robić to, co chce.

    OdpowiedzUsuń